Coraz większe zainteresowanie autami elektrycznymi i hybrydowymi

Jak wynika z najnowszego badania EY Mobility Lens Consumer Index, ponad 40% ankietowanych, którzy chcą kupić auto, planuje wybór samochodu elektrycznego lub hybrydowego. Ponad połowa z nich ma zamiar nabyć taki pojazd w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wzrost popularności ekologicznych maszyn to pośredni wynik pandemii COVID-19.

 W skrócie:

  • Samochody z napędem elektrycznym i hybrydowym są drugim najczęstszym planowanym wyborem zakupowym wśród osób biorących udział w badaniu.
  • Motywacją do kupna auta są m.in. obecne ceny takich samochodów, zasięg czy aktualna infrastruktura. Z drugiej strony, dla danej części konsumentów to czynniki, które zniechęcają do zdecydowania się na EV w przyszłości.
  • Większe zainteresowanie samochodami elektrycznymi i hybrydowymi wynika w dużej mierze ze wzrostu świadomości klimatycznej i środowiskowej, co ma związek z pandemią koronawirusa.

Ponad 40% konsumentów chce kupić auto elektryczne lub hybrydowe

Wyniki najnowszego badania EY wyraźnie wskazują na duże zmiany w intencjach zakupowych i motywacjach konsumentów. Koncern przeanalizował sytuację na 13 głównych rynkach międzynarodowych, także w krajach europejskich. Według danych aż 41% deklarujących zamiar zakupu nowego samochodu rozważa wybór samochodu elektrycznego lub hybrydowego. Dla porównania, w listopadzie zeszłego roku wskaźnik był o 11 p.p. niższy. Warto także wspomnieć, że 66% respondentów w tej grupie planuje nabycie takiego pojazdu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Choć nadal najpopularniejszymi pojazdami są auta z silnikami spalinowymi, ekologiczne rozwiązania powoli doganiają te konwencjonalne. Za tradycyjnymi samochodami opowiedziało się 50% ankietowanych. Tylko 2% respondentów planuje wybrać pojazd wodorowy. Reszta (8%) respondentów nie jest pewna lub musi przyswoić więcej wiedzy, aby dokonać właściwego wyboru.

Auta elektryczne a motywacje i obawy konsumentów

Jednym z powodów, dla których ankietowani planują zakup samochodu elektrycznego, jest perspektywa zrównoważonego rozwoju tego segmentu rynku. Takie pojazdy będą sukcesywnie udoskonalane, a odpowiednia infrastruktura siłą rzeczy ulegnie rozwojowi. Jednak pomimo coraz lepszych parametrów takich aut, nadal konsumenci mają pewne podejrzenia i wątpliwości związane przede wszystkim z ceną (50% respondentów), zasięgiem (33%) i dostępem do ładowarek (32%).

Z drugiej strony, te same czynniki dla zauważalnej części ankietowanych są motywacją do zakupu. Może to wynikać z większej wiedzy i świadomości obecnej sytuacji, w porównaniu ze stanem chociażby sprzed jeszcze kilku lat. Auta elektryczne  stają się coraz bardziej dostępne dla przeciętnego portfela, a ich zasięg pierwszych wzrasta wraz z wprowadzaniem przez producentów nowych wersji „elektryków”. 

Ważnym zadaniem dla rynku motoryzacyjnego musiałoby więc być wypełnienie luki informacyjnej. Co do kosztów – EV jeszcze są droższe od samochodów z silnikami spalinowymi, choć trzeba zaznaczyć, że koszt ich eksploatacji jest niższy. Do tego dochodzi kwestia wyboru odpowiedniego  sposobu finansowania np. w formie leasingu, który jest dostępny także dla konsumentów.

Skąd większe zainteresowanie autami elektrycznymi i hybrydowymi?

Większa chęć zakupu auta elektrycznego/hybrydy wśród konsumentów wynika pośrednio z koronawirusem. Według aż 87% badanych pandemia zwiększyła obawy i świadomość dotyczące zagrożeń środowiskowych, co ma swoje przełożenie na obecne tendencje zakupowe. Odpowiednio 53% respondentów uważa, że należy zredukować osobisty negatywny wpływ na środowisko. 54% ankietowanych wskazuje zakup samochodu elektrycznego lub w hybrydzie jako sposób na osiągnięcie tego celu.

Pandemia COVID-19 zwróciła więc dużą uwagę konsumentów na rolę świadomości ekologicznej. Coraz większa odpowiedzialność klimatyczna wśród ankietowanych w połączeniu z gwałtownym rozwojem rynku aut z napędem elektrycznym oraz programami dofinansowań do ich zakupu pozwalają przypuszczać, iż już niebawem rynek ekologicznej motoryzacji może gwałtownie przyspieszyć, a nawet zdominować tę gałąź gospodarki zarówno w sensie globalnym, jak i europejskim.

 

Źródło: ey.com