Pustki w salonach. Co drugie auto w leasing lub na wynajem

Podobnie jak przed rokiem, tak i w tym liczba sprzedanych nowych aut we wrześniu była mniejsza niż w sierpniu. Producentów może jednak cieszyć wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wśród czołowych modeli nastąpiły jednak przetasowania.

 

 

We wrześniu Polacy zarejestrowali 35 325 nowych samochodów osobowych. Branża motoryzacyjna przeżyła tym samym 26-procentowy spadek względem sierpnia. Nominalnie producenci sprzedali aż o 12 782 aut mniej. Jednocześnie jednak tegoroczny wrzesień był o 29,3 proc. (8013 egzemplarzy) lepszy od ubiegłorocznego.

Winne nowe przepisy emisji spalin

Sytuacja w rejestracjach przypomina tę z ubiegłego roku. Wcześniej, przed 2018r. ostatni miesiąc trzeciego kwartału zazwyczaj poprawiał wyniki po wakacyjnej przerwie. W ubiegłym roku zasada ta wskutek wprowadzenia standardu WLTP dotyczącego emisji spalin. Miało to także wpływ na spadek sprzedaży we wrześniu tego roku, bowiem w tym właśnie miesiącu kończył się okres obowiązywania zezwolenia na końcową partię produkcji w oparciu WLTP, a w życie weszły jeszcze bardziej restrykcyjne wymogi WLTP 2.

 

Co drugie auto w leasing lub na wynajem

Od początku roku na polskich drogach przybyło 410 829 nowych samochodów osobowych – o 1,9 proc. więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. Dobrym wynikom, w opinii ekspertów PZPM, sprzyja utrzymująca się stosunkowo dobra koniunktura gospodarcza.

– W najbliższych miesiącach może się to jednak zmienić, ponieważ według badań Głównego Urzędu Statystycznego, nastroje sprzedawców nowych aut we wrześniu były umiarkowanie optymistyczne – czytamy w raporcie PZPM.

Blisko 49 proc. samochodów zarejestrowanych we wrześniu w Polsce to auta kupione przez firmy leasingowe i zajmujące się coraz popularniejszym wynajmem aut, także na minuty. We wrześniu ich udział w rynku odbudował się i wzrósł z 43,4 proc. w sierpniu. Jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie firmy, na te zajmujące się leasingiem i wynajmujące pojazdy przypadało 65,9 proc. zarejestrowanych aut.

 

Pęknie 10 tysięcy?

Pomimo słabszych o 26,7 proc. wyników od sierpniowych, aż o 30,5 proc. wzrosła – w porównaniu z ubiegłym rokiem – sprzedaż nowych aut wśród polskich klientów indywidualnych. Wrześniowy wynik to 9138 egzemplarzy.

Rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, ranking modeli – wrzesień 2019

 

Lp. Samochód Wrzesień 19’ Sierpień 19’ Zmiana mdm
1. dacia duster 498 1062 -53,1%
2. toyota yaris 414 258 60,5%
3. toyota corolla 354 488 -27,5%
4. skoda fabia 290 295 -1,7%
5. skoda octavia 253 263 -3,8%
6. fiat tipo 244 256 -4,7%
7. kia sportage 228 255 -10,6%
8. hyundai tucson 197 250 -21,2%
9. skoda karoq 194 106 83,0%
10. kia stonic 178 175 1,7%
11. toyota aygo 166 141 17,7%
12. renault clio 161 160 0,6%
13. toyota rav4 156 191 -18,3%
14. volkswagen tiguan 154 119 29,4%
15. mazda cx-3 153 61 150,8%
16. kia cee’d 140 91 53,8%
17. toyota c-hr 137 108 26,9%
18. opel corsa 133 139 -4,3%
19. hyundai i20 132 177 -25,4%
20. opel astra 124 128 -3,1%
Łącznie (1.-20.) 4306 4723 -8,8%
Pozostałe 4832 7667 -37,0
Suma 9138 12 390 -26,2%

 

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

 

Żaden z modeli nie osiągnął we wrześniu 500 sprzedanych egzemplarzy. Niezmiennie największą sympatią „Kowalskich” cieszy się dacia duster (498 egzemplarzy) i to pomimo spadku sprzedaży względem sierpnia aż o 53,1 proc. Duster pozostaje także najlepiej sprzedającym się autem wśród polskich klientów instytucjonalnych od początku roku. W pierwszy trzech kwartałach nabyło go 7564 osób. Jest to także jedyny model, który, o ile podtrzyma dobre wyniki czwartym kwartale, będzie mógł pochwalić się na koniec roku osiągnięciem 10 tys. sprzedanych egzemplarzy.

Na drugim miejscu we wrześniu uplasowała się niewidziana od kilku miesięcy na podium toyota yaris (414 egzemplarzy). Awans zapewnił wzrost sprzedaży w porównaniu z sierpniem o 60,5 proc. Podium uzupełnił inny model toyoty – corolla (354 egzemplarze), która zanotowała 27-procentowy spadek sprzedaży względem sierpnia.

Największy wzrost sprzedaży w relacji miesięcznej – o 150,8 proc. – zanotowała mazda cx-3 (153 egzemplarze). Najmocniej pod kreską wśród czołowych względem sierpnia znalazła się wspomniana już dacia duster.

 

Krótki wystrzał golfa

Firmy we wrześniu zarejestrowały 26 187 nowych aut – o 26,7 proc. mniej (nominalnie o 9530 egzemplarzy) niż w sierpniu i jednocześnie o 28,9 proc. więcej niż we wrześniu ubiegłego roku. Sierpniowy lider – volkswagen golf z 592 sprzedanymi egzemplarzami we wrześniu spadł w rankingu dopiero na 7. miejsce.
Wrzesień w przypadku aut rejestrowanych na REGON był miesiącem triumfu toyoty corolli. Firmy zarejestrowały w Polsce 1391 egzemplarzy corolli (4,6 proc. wzrostu w porównaniu z sierpniem). Na drugim miejscu uplasowała się skoda octavia (1172 egzemplarze), która zanotowała nieznaczny spadek o 1,9 proc. w relacji do sierpnia. Na podium wskoczył opel corsa (885 egzemplarzy), który nieznacznie wyprzedził innego opla – astrę (872 egzemplarze).

Rejestracje nowych samochodów osobowych na firmy, ranking modeli – wrzesień 2019

Lp. Samochód Wrzesień 19’ Sierpień 19’ Zmiana mdm
1. toyota corolla 1391 1330 4,6%
2. skoda octavia 1172 1195 -1,9%
3. opel corsa 885 779 13,6%
4. opel astra 872 1015 -14,1%
5. skoda fabia 684 979 -30,1%
6. ford focus 622 373 66,8%
7. volkswagen golf 592 1518 -61,0%
8. dacia duster 493 669 -26,3%
9. bmw seria 3 488 299 63,2%
10. skoda superb 487 358 36,0%
11. toyota yaris 461 500 -7,8%
12. toyota rav4 396 351 12,8%
13. volkswagen tiguan 382 647 -41,0%
14. kia cee’d 372 516 -27,9%
15. mercedes-benz klasa gl 350 265 32,1%
16. toyota c-hr 344 363 -5,2%
16. volvo xc60 344 191 80,1%
18. renault clio 333 467 -28,7%
19. opel insignia 305 179 70,4%
20. volkswagen passat 299 469 -36,2%
Łącznie (1.-20.) 11 272 12 463 -9,6%
Pozostałe 14 915 23 254 -35,9
Suma 26 187 35 717 -26,7%

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie CEPiK; opracowanie: Bankier.pl

Największy wzrost sprzedanych egzemplarzy w relacji miesięcznej wśród firm – o 80,1 proc. – odnotowało volvo xc60. Na drugim biegunie znalazł się z kolei wspomniany już Volkswagen, który sprzedał o 61 proc. mniej golfów niż jeszcze w sierpniu.

Walka do samego końca

Do końca roku będzie trwała zażarta walka pomiędzy skodą octavią a toyotą corollą. W pierwszych trzech kwartałach roku octavia sprzedała się w 15 208 egzemplarzach, a toyota w 13 502, choć trzeba pamiętać, że model rodem z Japonii, głównie za sprawą zastąpienia modelu auris w wersji hatchback zaczął gonić octavię dopiero wiosną. Wynik powyżej 10 tys. egzemplarzy od początku roku do końca września osiągnęła jeszcze skoda fabia (13 009), dacia duster (12 173), opel astra (10 433) i volkswagen golf (10 123).

Dwucyfrowy wzrost „elektryków”

We wrześniu obniżyło się tempo wzrostu liczby samochodów elektrycznych rejestrowanych przez Polaków. Zarówno firmy jak i klienci indywidualni w ubiegłym miesiącu kupili 175 „elektryków” – o 56,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania, zarówno w lipcu jak i sierpniu notowano trzycyfrowe wzrosty w skali rocznej.

W ubiegłym miesiącu Polacy zarejestrowali także 3,2 tys. hybryd, o 117 proc. więcej niż we wrześniu ubiegłego roku. W dalszym ciągu w rejestracjach dominują auta benzynowe, które we wrześniu stanowiły 68,3 proc. rynku. W porównaniu z ubiegłym rokiem spadł za to udział aut z silnikami wysokoprężnymi. We wrześniu nowe diesle stanowiły 20,3 proc. rynku, podczas gdy jeszcze przed rokiem 25 proc.

Największy wzrost sprzedanych egzemplarzy w relacji miesięcznej wśród firm – o 80,1 proc. – odnotowało volvo xc60. Na drugim biegunie znalazł się z kolei wspomniany już Volkswagen, który sprzedał o 61 proc. mniej golfów niż jeszcze w sierpni

 

 

https://www.bankier.pl/moto/pustki-w-salonach-co-drugie-auto-w-leasing-lub-na-wynajem-5268/