Wielki Test Salonów 2019 „Auto Świata"

Po raz 16. sprawdziliśmy, jak są obsługiwani klienci zamierzający kupić nowy samochód. Odwiedziliśmy 359 autoryzowanych salonów 22 firm. Wielki Test Salonów to największe na polskim rynku tego typu badanie.

 W maju i czerwcu autoryzowane salony sprzedaży nowych aut w całym kraju odwiedziło kilkudziesięciu specjalnych klientów. Specjalnych, gdyż byli to tzw. tajemniczy klienci – nasi audytorzy, których zadaniem było sprawdzić, jak są obsługiwane osoby zamierzające kupić nowy samochód. 

Wielki Test Salonów przeprowadziliśmy już po raz 16. To cieszące się ogromnym zainteresowaniem Czytelników, dealerów i importerów badanie. W jego przeprowadzeniu pomaga nam firma badawcza Kantar.

Specjalnie przeszkoleni audytorzy tuż po opuszczeniu salonu wypełniają obszerny, 5-stronicowy protokół z wizyty, zawierający ponad 70 szczegółowych pytań. Pozwalają one na wystawienie obiektywnej oceny w trzech najważniejszych kategoriach: „Organizacja salonu”, „Obsługa klienta” i „Jazda testowa”. 

Jeśli idzie o salony, to ideałem byłoby, aby otrzymały maksymalną ocenę w każdej kategorii. Jeszcze kilka lat temu nie notowaliśmy takich przypadków, najlepsze salony co najwyżej zbliżały się do 100 proc. Od kilku lat widzimy jednak znaczącą poprawę jakości obsługi – szybko przybywa salonów, które zdobywają najwyższą ocenę. W 2018 r. było ich 30, a w tegorocznym badaniu – 63. Te uznajemy za wzorowe. 

Na miano salonów bardzo dobrych zasługują te, których wynik zawiera się w przedziale 95-99,5 proc. W tym roku jest ich 81. W sumie salony wzorowe i bardzo dobre stanowią aż 40 proc. wszystkich zbadanych w Teście – jest ich 144.

Salony, które otrzymały ocenę od 75 do 94,5 proc., uznajemy za dobre (zdobyły min. 3/4 oceny maksymalnej). Takich salonów w tegorocznym Teście jest 138 (38 proc. zbadanych). Czwórka nie jest złą oceną, ale zachęcamy szefów tych salonów do przeanalizowania wyników i określenia słabszych stron.

Teraz salony „trójkowe” – ocenione w przedziale 50-74 proc. Jest ich w teście 56 (15,6 proc.). Tu potrzebna jest już bardziej metodyczna praca, przeanalizowanie, dlaczego wypadły tak słabo – czy to wina sprzedawców, kierowników, czy może złej organizacji salonu. I określenia, gdzie są najsłabsze punkty – czy w obsłudze klienta, a może w jeździe testowej?

Mamy też grupę salonów dwójkowych, które w Teście oceniono poniżej 50 proc. Jest ich 21 (6 proc.). Jeśli możemy coś doradzić szefom i właścicielom tych salonów, to proponujemy przeprowadzenie „salonowej rewolucji”, na wzór kuchennych rewolucji Magdy Gessler. Oczywiście, bez rzucania talerzami i przekleństw... Na pewno warto na spokojnie z całą załogą salonu przeanalizować, gdzie są najsłabsze punkty, jak i co można poprawić, aby klienci byli zadowoleni. Nasz partner – firma Kantar – dysponuje szczegółowymi protokołami z badania i może je udostępnić. 

Zaskoczenia w tegorocznym Wielkim Teście Salonów? 

Zdziwiło nas bardzo, że w 13 salonach nie doszło w ogóle do jazdy próbnej (ocena 0 proc.). Zresztą na jeździe próbnej „poległo” wiele nawet niezłych salonów, widocznie coś szwankuje w ich organizacji, bo przecież autami testowymi dysponują wszyscy dealerzy. Podobnie zaskoczyły nas w kilkunastu przypadkach zerowe oceny w podkategorii „Prezentacja samochodu”.

Marki premium – wyniki

W tym roku wśród 22 sprawdzanych firm importerskich znalazło się 5 z segmentu premium. Odwiedziliśmy salony: Audi, BMW, Lexusa, Mercedesa i Volvo – w sumie 54 placówki. 

Marki premium bardzo szybko zwiększają sprzedaż na polskim rynku, w 2018 r. sprzedaż testowanych przez nas marek wyniosła: Mercedesa – 21 130 szt., BMW – 15 620 szt., Audi – 14 681 szt., Volvo – 10 447 szt. i Lexusa – 4144 szt. W sumie 66 tys. nowych aut. 

Na jaką obsługę może liczyć klient odwiedzający salon marki premium? Intuicyjna odpowiedź brzmi: na jak najlepszą, stosownie do wysokiej oceny (a także ceny) oferowanych samochodów. A jak marki premium wypadły w naszym Teście? 

Czarnym koniem zawodów okazał się Lexus – firma po raz pierwszy wystąpiła w naszym Wielkim Teście Salonów i od razu zajęła najwyższe miejsce na podium, uzyskując wynik 94,9 proc. Gratulacje! 

Największy wpływ na uzyskany wynik ma obsługa klienta, następnie jazda testowa oraz – najmniejszy – organizacja salonu. W przypadku Lexusa nasi tajemniczy klienci wysoko ocenili każde z tych kryteriów (cząstkowe oceny powyżej 90 proc.). 

Drugi i trzeci stopień podium zajęły BMW i Volvo – obie firmy szły „zderzak w zderzak”, ich wynik końcowy różni się zaledwie o 0,6 proc., przy czym trzeba podkreślić, że Volvo uzyskało najwyższą w teście notę za organizację salonów – 94,9 proc. Niestety, firma straciła sporo punktów w kategorii „Jazda testowa” – 75,8 proc. W tej ostatniej kategorii najsłabiej wypadły salony Audi, uzyskały najniższą notę spośród marek premium – 63,6 proc. 

Generalnie Audi wypadło najsłabiej wśród testowanych marek premium – końcowa nota to 76,3 proc. Nasi audytorzy wysoko ocenili przyjęcie klienta w salonie i rozmowę doradczą, ale niższe noty wystawili za prezentację samochodu i przygotowanie kompleksowej oferty.

Podobnie jak w markach premium, również w przypadku salonów marek popularnych czekało nas zaskoczenie – tu czarnym koniem zawodów okazał się Seat. Hiszpańska firma (należąca do Volkswagena) wdarła się na najwyższy stopień podium z doskonałym wynikiem 94,9 proc. Dlaczego wdarła? Bo w 2018 roku w naszym Teście zajęła miejsce w drugiej dziesiątce z wynikiem 83,6 proc. Teraz uzyskała wynik lepszy o ponad 11 proc.

Wielki Test Salonów 2019 – Seat 1. miejsce w markach popularnych

Wielki Test Salonów 2019 – Seat 1. miejsce w markach popularnych

Warto też podkreślić, że Seat jako jedyna firma w Wielkim Teście Salonów uzyskał najwyższą notę 100 proc. (za aktywną rozmowę doradczą sprzedawcy z klientem). Poza tym Seat uzyskał najwyższą notę w teście w kategorii „Obsługa klienta” (ex aequo z Renault) – 92,2 proc. W prezentacji samochodu lepsza od Seata okazała się tylko Škoda. Natomiast salony Seata okazały się bezkonkurencyjne w trudnej kategorii „Jazda testowa” – średnia Seata to 99,7 proc. To rewelacyjny wynik, najlepszy w całej historii naszych testów salonów.

Interesująco wygląda porównanie wyników marek popularnych z markami premium. Okazuje się, że w wielu przypadkach obsługa w salonach popularnych marek wcale nie jest gorsza (a czasem nawet na wyższym poziomie) niż w markach premium. Przykłady? Chociażby średnia ocena końcowa: dla marek premium wyniosła 84,7 proc., a dla popularnych – 85,1 proc. Znacznie wyżej oceniliśmy też organizację salonów popularnych (96,5 proc.) niż premium (88,5 proc.). Lepiej też wypadła jazda testowa w markach popularnych (85 proc.) niż w premium (81,5 proc.). Natomiast salony marek premium uzyskały wyższą notę za obsługę klienta (średnia 85,4 proc., a popularne – 83,1 proc.). Szczególnie dotyczy to przyjęcia klienta w salonie (90,4 proc. do 81,9 proc.).

Spośród 17 sprawdzonych marek popularnych 5 z nich (Seat, Renault, Škoda, Mazda, Nissan) uzyskało noty powyżej 90 proc. To znakomite wyniki – gratulujemy całej piątce! 10 zbadanych firm uzyskało noty powyżej 80 proc. – tu również należą się gratulacje. 

 W sumie salonów zasługujących na specjalne wyróżnienie jest w tegorocznym Teście 145. To dokładnie 40 proc. wszystkich zbadanych. Jest to wynik znacznie lepszy od ubiegłorocznego, który uznaliśmy za znakomity.

W 2018 r. salonów wzorowych, które uzyskały maksymalną notę 100 proc. było 30, a bardzo dobrych (wynik w przedziale 95-95 proc.) – 92. Trzeba przy tym dodać, że w tym roku zbadaliśmy podobną liczbę salonów, co w 2018.

Sześćdziesiąt trzy salony wzorowe reprezentuje 20 firm importerskich. Najwięcej naliczyliśmy w Škodzie – 8, w Volkswagenie jest ich 7, w Renault – 6, w Dacii – 5, po 4 w Citroënie, Fordzie i Mercedesie, po 3 w Hyundaiu, Oplu, Peugeocie i Seacie. Po 2 salony 100-procentowe mają: Kia, Suzuki, Toyota i Volvo, a po jednym: BMW, Fiat, Mazda, Mitsubishi i Nissan. Wszystkim serdecznie gratulujemy!

Statystyka

Zbadaliśmy 359 salonów 22 firm. 5 marek premium, 17 marek popularnych. Wzorowych salonów z maksymalną oceną 100 proc. jest w tym roku 63. Bardzo dobrych – 81. Na czwórkę zasłużyło 138 salonów, trójkę wystawiliśmy 56 salonom, a dwóję otrzymało 21 salonów (ocena poniżej 50 proc.). Pięciu importerów: Seat, Renault, Škoda, Mazda i Nissan uzyskało wynik powyżej 90 proc. Dziesięciu importerów dostało oceny w zakresie od 80,3 do 88,7 proc., a dwóch – poniżej 80 proc.

Michał Roszkowski - Kantar, komentarz do wyników:

Lexus i Seat na pierwszych miejscach – ciekawa sytuacja. Seat pojawił się już na podium dwa lata temu, był w czołówce też wcześniej. W ubiegłym roku spadł na 10. pozycję głównie przez jednego dealera, który położył całkowicie wizytę. W tym roku mamy na pierwszych miejscach dwie marki ze stosunkowo małymi sieciami dealerskimi i ograniczoną liczbą modeli w ofercie – to prawdopodobnie ułatwia zarządzanie jakością obsługi.

Renault na miejscu drugim – konsekwentnie Francuzi na podium. Škoda na miejscu trzecim – marka krążyła przez kilka lat w okolicy dziesiątego miejsca, w tym roku na podium. Duży szacunek zarówno dla Renault, jak i Škody – wysoki i dość spójny wynik pomiędzy dealerami przy tak rozbudowanej sieci. Zaraz za podium Mazda i Nissan – marki z również stosunkowo małą siecią salonów i małą liczbą modeli w ofercie. Mazda tradycyjnie w grupie liderów. Nissan w tym roku wyjątkowo dobry wynik, zazwyczaj był w środku stawki, w ubiegłym roku wypadł bardzo słabo. Ostatnie miejsca w rankingu już tradycyjnie dla Hyundaia i Fiata – tutaj cały czas mamy bardzo nierówną obsługę, o ile zdarzają się wyniki dobre lub bardzo dobre u niektórych dealerów, o tyle reszta ciągnie w dół.

 

żródło:

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/wielki-test-salonow-2019-auto-swiata/6mpzzs9?utm_source=poczta.nazwa.pl_viasg_auto-swiat&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2