Sprawdzamy, jak wygląda zwracanie samochodu po leasingu i na co zwrócić szczególną uwagę przy tej procedurze.
Po zwróceniu firmie leasingowej auta każdy pojazd poddawany jest szczegółowej ocenie stanu zewnętrznego i wewnętrznego. Niezależny rzeczoznawca określa stopień zużycia samochodu, dzieląc potencjalne uszkodzenia na dopuszczalne, wynikające ze zwykłej, codziennej eksploatacji, oraz takie, które mogą dodatkowo obniżyć wartość pojazdu. W przypadku uszkodzeń czy braków w wyposażeniu zostaniemy obciążeni kosztami naprawy pojazdu, a gdy nie jest to możliwe, możemy uiścić dodatkową opłatę mającą zrekompensować leasingodawcy różnicę w wartości zbywczej pojazdu.
Obowiązujące zasady
Biorąc auto w leasing, musimy przestrzegać ustalonych przez leasingodawcę zasad eksploatacji, a w szczególności informować go o stanie pojazdu i powstałych uszkodzeniach. Podczas podpisywania umowy leasingowej otrzymamy książkę – „Przewodnik zwrotu pojazdów”, z którą koniecznie powinniśmy się zapoznać. Bardzo szczegółowo opisano w przewodniku, jakie uszkodzenia czy oznaki zużycia są akceptowalne, a za których naprawę możemy zostać obciążeni.
Warto zajrzeć także do samej umowy leasingu, która zawiera uregulowania dotyczące zwrotu i wyceny pojazdu. Taka umowa często odwołuje się do innych dokumentów, m.in. do wspomnianych przewodników.
Pełne wyposażenie dodatkowe
W pojeździe powinny się znajdować wszystkie elementy dodatkowego wyposażenia, jak zapalniczka, zestaw narzędzi, podnośnik, koło zapasowe, trójkąt ostrzegawczy czy też gaśnica. Oddając pojazd z niekompletnym wyposażeniem, musimy się liczyć z dodatkowymi opłatami.
Bardzo ważne są również książki serwisowe oraz instrukcje obsługi pojazdu, radioodtwarzacza wraz z kodem umożliwiającym zaprogramowanie czy też alarmu. Za brak każdego z tych elementów leasingodawca może naliczyć stosowną opłatę.
Ocena wnętrza pojazdu polega na sprawdzeniu, czy elementy wyposażenia, np. deska rozdzielcza, konsola środkowa, tapicerka drzwi, wykładziny, nie noszą śladów uszkodzeń przekraczających normalne zużycie eksploatacyjne. Pod uwagę nie są brane uszkodzenia takie jak wytarcia bez ubytków materiału czy przedarć, deformacja gąbki foteli czy zabrudzenia, o ile możliwe jest ich usunięcie w trakcie podstawowego czyszczenia.
Za to tapicerka czy pasy bezpieczeństwa nie mogą być rozdarte, przecięte lub przepalone. To samo dotyczy podsufitki. Nie dopuszcza się uszkodzeń deski rozdzielczej czy innych elementów, które powstały w wyniku zamontowania dodatkowych urządzeń.
Z wnętrza auta należy usunąć wszystkie własne przedmioty, np. płyty CD, mapy samochodowe, okulary przeciwsłoneczne. Po oddaniu auta nie zawsze jest możliwość zwrotu pozostawionych przedmiotów osobistych.
Uszkodzenia
W przypadku uszkodzeń warstwy lakierniczej dopuszczalne są wszelkie drobne zarysowania, zmatowienia itp., które mogą być usunięte przez polerowanie. Nie zostaniemy również obciążeni dodatkowymi opłatami w związku z głębszymi zarysowaniami, pod warunkiem że nie sięgają do warstwy zabezpieczenia antykorozyjnego. Za uszkodzenia wynikające z normalnego użytkowania uznaje się także ubytki lakieru spowodowane np. przez uderzenia kamieni, jeżeli średnica któregokolwiek z nich nie przekracza 3 mm oraz nie doszło do naruszenia warstwy zabezpieczenia antykorozyjnego, a w przypadku elementów z tworzywa sztucznego lub kompozytów nie występują ubytki w materiale podłoża. Precyzyjne wskazówki znajdziemy w poradniku PZWLP.
Z kolei niedopuszczalne są jakiekolwiek oznaki korozji na aucie, również odbarwienia lakieru np. spowodowane nieusunięciem w porę ptasich odchodów czy niewłaściwym użytkowaniem anteny od CB-radia. Plastiki nie mogą być popękane, lampy porysowane, szyby nie mogą posiadać odprysków, uszczelki powinny być całe i niepopękane. Koła nie mogą być uszkodzone, kołpaki porysowane lub popękane, a opony nie mogą być nacięte czy posiadać bąbli.
Po naszej stronie jest obowiązek przestrzegania terminów i interwałów przeglądów technicznych oraz niezwłoczne zgłaszanie usterek czy nieprawidłowości. Dodatkowymi kosztami możemy zostać obciążeni, jeżeli książka serwisowa nie zawiera wszystkich wpisów potwierdzających wykonanie przeglądów technicznych.
Jesteśmy również odpowiedzialni za codzienną podstawową obsługę samochodu. Do tych czynności zalicza się choćby: wymianę żarówek, sprawdzanie ciśnienia w oponach czy uzupełnianie płynu do spryskiwaczy. Przy zwrocie auta wszystkie dokumenty, takie jak: instrukcja obsługi, dowód, polisa ubezpieczeniowa itd., muszą być w dobrym stanie i kompletne.
Za zwrot pojazdu odpowiadamy my. Zwracany pojazd powinien być czysty zarówno z zewnątrz, jak i w środku, wolny od trwałych i nieprzyjemnych zapachów. Wszelkie reklamowe oklejenia powinny być usunięte, gdyż w przeciwnym razie kontrola stanu technicznego w ogóle się nie odbędzie albo zostaniemy obciążeni kosztami mycia i usuwania oklein.
Lista zwracanych rzeczy:
- Wszystkie komplety kluczy, w tym klucz centralny i klucze zapasowe
- Wszystkie oryginalne dokumenty, takie jak instrukcja obsługi itp.
- Uzupełniona i ostemplowana książkę serwisowa
- Świadectwo przeglądu technicznego (jeśli dotyczy)
- Karty z kodem do radia
- Nośniki SD, CD lub DVD do nawigacji satelitarnej (ze względów bezpieczeństwa należy usunąć zapisane lokalizacje, takie jak adres domowy)
- Wszelki ruchomy sprzęt audio (taki jak odłączane panele)
- Całe dodatkowe wyposażenie pojazdu, które nie jest zamocowane na stałe (rama holownicza, osłona przeciwsłoneczna tylnych drzwi itd.)
- Całe wyposażenie awaryjne pojazdu (podnośnik, klucz krzyżowy, trójkąt ostrzegawczy, apteczka itd.)
- Koło zapasowe musi znajdować się w samochodzie i spełniać wszystkie określone przepisami wymogi
- Jeśli pojazd posiada zestaw naprawczy do opon, musi on być w stanie pozwalającym na jego użycie (środek uszczelniający i kompresor 12 V zasilany z zapalniczki)
- Oryginalne kołpaki