Samochody elektryczne w Polsce są coraz częściej wybieranym środkiem transportu. Według danych SAMAR, na koniec 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było już ponad 40 000 samochodów z tzw. „wtyczką”, czyli samochodów z napędem hybrydowym typu „plug-in” oraz w pełni elektrycznych. Oznacza to niemal dwukrotny wzrost w stosunku do roku 2020 oraz ośmiokrotny wzrost w stosunku do roku 2019.
Jest to efekt nie tylko zwiększonej świadomości, ale również szeregu korzyści wynikających z posiadania takiego auta:
- Pierwszą istotną kwestią przy zakupie auta elektrycznego jest zwiększony limit amortyzacyjny, który wynosi 225 000zł - dla aut spalinowych wynosi on 150 000zł.
- Wprzypadku aut nowych istnieje również możliwość uzyskania dotacji w wysokości nawet 27 000zł. Więcej o tym można przeczytać TUTAJ
- Auta elektryczne sprowadzane zza granicy są ustawowo zwolnione z podatku akcyzowego, co dodatkowo pozwala obniżyć cenę samochodu.
- Niższe koszty związane z użytkowaniem samochodu – nie chodzi tylko o koszt paliwa, ale również serwis, ubezpieczenie i inne wydatki.
- Do pozostałych przywilejów należą również m.in. możliwość bezpłatnego parkowania w strefach płatnego parkowania na drogach publicznych oraz możliwość poruszania się po buspasie
Rynek samochodów elektrycznych rośnie w bardzo dynamicznym tempie. Producenci samochodów osobowych sukcesywnie rozszerzają gamę modeli elektrycznych – od małych aut miejskich po komfortowe SUVy i limuzyny. Coraz więcej marek oferuje również zelektryfikowane auta dostawcze. Powstaje więc pytanie, jak rozliczyć samochód elektryczny w firmie?
Wydatki związane z użytkowaniem samochodu elektrycznego, wprowadzonego do ewidencji środków trwałych w firmie, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Podobnie jak w przypadku aut spalinowych, 100% wydatków zaliczone może zostać jedynie w przypadku, gdy zadeklarujemy użytkowanie samochodu w celach prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli samochód jest użytkowany w trybie mieszanym (służbowo-prywatnym), przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia 75% poniesionych wydatków.
Zasady amortyzacji samochodu elektrycznego znacząco nie odbiegają od zasad przewidzianych dla samochodów spalinowych, z tą różnicą, że limit amortyzacji wynosi 225 000zł.
Jak wyglądają korzyści podatkowe wynikające z leasingowania auta elektrycznego, a jak ze spalinowego?
Poniższa tabela prezentuje przykładowe wyliczenie dwóch zbliżonych do siebie samochodów – Tesli Model 3 oraz Mercedes-Benz C300d 4MATIC. Zakładamy, że oba samochody wykorzystywane będą w trybie mieszanym, z możliwością odliczenia 50% VAT oraz, że przedsiębiorca płaci liniowy podatek PIT/CIT w wysokości 19%:
Tesla Model 3 | Mercedes-Benz C 300d 4MATIC | |
Cena Brutto | 269 000,00 zł | 266 900,00 zł |
Okres | 60 miesięcy | 60 miesięcy |
Wpłata początkowa 10% | 26 900,00 zł | 26 690,00 zł |
Rata miesięczna | 4 772,87 zł | 4 735,60 zł |
Wykup końcowy 1% | 2 690,00 zł | 2 669,00 zł |
Suma opłat brutto | 315 962,04 zł | 313 494,90 zł |
Korzyści podatkowe* | 89 370,52 zł | 74 012,85 zł |
Realny koszt brutto** | 226 591,53 zł | 239 482,06 zł |